جملات و داستانهای زیبا وآموزنده


جملات و داستانهای زیبا وآموزنده

جملات و داستانهای زیبا وآموزنده


آثار و بركات صلوات در دنیا، برزخ و قیامت
آثار و بركات صلوات در دنیا، برزخ و قیامت
 
 
 
188 - ختم صلوات براى شفاى مریض
براى شفاى مریض هایى كه پزشكان جواب كرده اند و امیدى به شفا نیست به رسول خدا صلوات الله علیه زیاد صلوات فرستادن دستور داده شده ، و بهتر است به این صورت باشد:
اللهم صل على محمد و آل محمد كما باركت على ابراهیم .
189 - برآورده شدن صد حاجت 
امام صادق - علیه السلام - مى فرمایند:
هر كه صد مرتبه بگوید: یا رب صل على محمد و آل محمد حق تعالى صد حاجت او را روا گرداند.
امام باقر - علیه السلام - مى فرمایند: هر كه عصر روز جمعه بخواند:
اللهم صل على محمد و آل محمد الاءوصیاء المرضیین باءفضل صلواتك و بارك علیهم باءفضل بركاتك علیه و علیهم السلام و على ارواحهم و اجسادهم و رحمة الله و بركاته حق تعالى صد هزار حاجت او را روا سازد.
190 - او را دریابم 
رسول خدا - صلى الله علیه و آله - مى فرماید:
هر كه در هر صبح ده مرتبه و در هر شام ده مرتبه بر من صلوات فرستد، من او را دریابم در وقتى كه محتاج به آن باشد.
191 - صلوات و توسل به حضرت زینب (س ) 
صلوات و توسل به حضرت زینب سلام الله علیها - یكى از پر بركت ترین و پر فیض ترین توسلات است . طریقه توسل به آن مخدره به این صورت است كه 69 روز هر روز 69 مرتبه صلوات هدیه به حضورشان گردد، بهتر است 69 تومان هم انفاق كنند.
از جمله ختومات بسیار مجرب این كه 69 مرتبه صلوات به حضور آن مجلله (زینب كبرى ) سلام الله علیها هدیه نموده و 69 تومان انفاق در راه خدا نمایید.
192 - نحوه برآورده شدن حاجت از زبان شیخ بهایى 
شیخ بهایى مى فرماید: هر كه را مهمى پیش آید در بیابان خلوت چهار خط بكشد و یك خط در میان آنها ترسیم كند و او را قبر پیامبر - صلى الله علیه و آله - فرض كند و نظر به خط مفروض نموده با اشاره به آن دوازده هزار بار بگوید: صلى الله علیك یا رسول الله حاجتش روا شود.
193 - دو ركعت نماز حاجت 
در ثلث آخر شب جمعه دو ركعت نماز حاجت بخوانید بعد از سلام نماز صلوات بفرستید، سپس بگویید: بسم الله الرحمن الرحیم و صد بار صلوات بفرستید، سه شب جمعه تكرار كنید. حاجت روا مى شوید. (90)
194 - برآورده شدن حاجت كنار قبر حضرترسول (ص )
هر كس نزدیك قبر رسول خدا - صلى الله علیه و آله - ایستاده و آیه ان الله و الملائكته را تا آخر بخواند و هفتاد مرتبه بگوید: صلى الله علیك یا رسول الله حاجتى كه دارد، بخواهد رد نمى شود.
195 - صلوات و سه عنایت خداوندى 
رسول خدا - صلى الله علیه و آله - مى فرماید:
هر كس بعد از نماز ظهر صد مرتبه صلوات بفرستد، خداوند با او سه كار كند: اول این كه مدیون نشود و اگر مدیون شود خداوند ادا كند، دوم این كه ایمان او را از زوال حفظ كند كه این بزرگ ترین بخشش است ، سوم این كه روز قیامت از نعمتى كه به او داده نپرسد.
196 - توسل به حضرت رسول در هنگام غم و اندوه 
به هنگام بروز حوادثى كه غم و اندوه مى آورند، توسل به رسول اكرم - صلى الله علیه و آله - بهترین ملجا و پناه مى باشد، جهت توسل به آن حضرت تا یك اربعین ، اللهم صل على النبى الرحمة و شفیع الامة و كاشف الغمه محمد و آله اجمعین را روزانه 92 یا 132 مرتبه متذكر شوند بسیار مجرب است .
197 - دعاى دائم الفضل در شب عید فطر 
در هر شب جمعه یا شب عید فطر ده مرتبه بخواند:
یا دائم الفضل على البریة تا فى هذه العشیة كه در مفاتیح الجنان شیخ عباس قمى موجود است .
198 - هدیه به امام عصر (ع ) 
صبح جمعه رو به قبله سه مرتبه سوره توحید هدیه به امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشریف كند، سپس بدون تكلم با كسى چهارده هزار مرتبه صلوات بفرستد.
199 - چهل روز مداومت به صلوات 
چهل روز با توجه به مراعات شرعى 557 مرتبه صلوات بفرستید.
200 - توسل به حضرت رسول با صلوات 
متوسل به رسول الله شوید نود و دو روز با وضو و توجه ، رو به قبله نشسته ، روزانه هزار مرتبه صلوات بفرستید و حاجت بخواهید.
201 - یك اربعین صلوات فرستادن 
یك اربعین به عدد نام یكى از معصومین صلوات بفرستید و ثواب آن را هدیه به پیشگاه یكى از آن بزرگواران كنید، مهمات شما برآورده مى شود.
202 - صلوات در راه ولایت على (ع ) و اهل بیت
روزى 2750 مرتبه صلوات بر محمد و آل محمد فرستاده ثوابش را هدیه به ارواح كسانى نمایید كه در راه ولایت على - علیه السلام - و احقاق حقوق اهل بیت عصمت و طهارت - علیه السلام - از صدر اسلام به درجه شهادت رسیده اند.
203 - صلوات به روح شهداى كربلا 
این كه 72 هزار صلوات در 72 روز هدیه به ارواح مطهر شهداى كربلا نمایید.
204 - صلوات براى رهایى از بند 
براى عده اى از اهل سیر و سلوك به تجربه رسیده است به عدد بسم الله الرحمن الرحیم ، این كه 786 مرتبه صلوات براى وسعت رزق و خلاصى از بند مجرب است .
205 - صلوات هدیه به ارواح مؤ منین 
از شیخ حسن على نخودكى است كه شب هاى جمعه یك سوره یس با 110 مرتبه صلوات هدیه به ارواح مؤ منین وادى السلام نجف اشرف نمایند كه از جهات معنوى و مادى به نتیجه رسیده است .
206 - توسل به حمزه سیدالشهداء 
یك اربعین روزى 60 مرتبه صلوات هدیه به آن حضرت نمایید.
207 - براى گشایش امور 
یكى از ختومات بسیار مجرب براى گشایش مادى ، صبح ها بعد از نماز صبح 70 مرتبه لا فتى الا على لا سیف الا ذوالفقار و شب ها بعد از نماز مغرب 110 مرتبه صلوات بفرستید.
208 - توسل به ام البنین 
توسل به حضرت فاطمه ام البنین مادر حضرت ابوالفضل العباس - علیه السلام -: چهل روز، هر روز 135 مرتبه صلوات هدیه به آن مخدره نموده ، مجرب است .
209 - توسل به ثامن الحج (ع ) 
توسل به امام رضا علیه السلام : یك اربعین با طهارت و توجه كامل رو به حضرت رضا - علیه السلام - نشسته با مراعات نمودن آداب و سنن ذكر، 110 مرتبه بگویید: اللهم صل على على بن موسى الرضا المرتضى .
210 - هدیه به موسى بن جعفر 
دو ركعت نماز حاجت بخواندى و 116 مرتبه صلوات هدیه به موسى بن جعفر - علیه السلام - نموده پس از اتمام ، طرف راست صورت را به زمین گذاشته بگویید:
اللهم قد علمت حوائجى فصل على محمد و آل محمد و اقضها سپس جانب چپ صورت را به زمین گذارید و بگویید:
اللهم قد احصیت ذنوبى فبحق محمد و آل محمد صل على محمد و آل محمد واغفرها و تصدق على بما انت اهله
سپس پیشانى را بگذارید، صد مرتبه بگویید شكرا شكرا و حاجت بخواهید.
211 - توسلبه مسلم بن عقیل با صلوات
توسل به حضرت مسلم بن عقیل ، یك اربعین هر روز 170 مرتبه صلوات هدیه به آن بزرگوار شود.
212 - توسل به ابوطالب و فاطمه بنت اسد 
توسط به حضرت ابوطالب و فاطمه - سلام الله علیها - بنت اسد و خدیجه كبرى - سلام الله علیها - بسیار مجرب است .
طریقه توسل این كه تا 11 روز روزى 51 مرتبه صلوات هدیه به حضرت ابوطالب - علیه السلام - نمایید و 135 مرتبه صلوات هدیه به فاطمه بنت اسد - سلام الله علیها - و 622 مرتبه صلوات هدیه به خدیجه كبرى - سلام الله علیها - و حاجت بخواهید.
در پایان تذكر نكته اى را لازم مى دانیم :
اعداد اسماء مباركه ائمه اطهار - علیهم السلام - كه در ختومات مورد استفاده قرار مى گیرد عبارت است از:
اسم مبارك رسول الله 92؛ على علیه السلام ، 110؛ فاطمه - سلام الله علیها - 135؛ امام حسن - علیه السلام - 118؛ امام حسین - علیه السلام - 128؛ امام سجاد - علیه السلام - 110؛ امام محمد باقر - علیه السلام - 92؛ امام صادق - علیه السلام - 353؛ موسى بن جعفر - علیه السلام - 116؛ امام رضا - علیه السلام - 110؛ جوادالائمه - علیه السلام - 92؛ امام هادى - علیه السلام - 110؛ امام عسكرى - علیه السلام - 118؛ ولى عصر (عج ) 59 مى باشد.
فصل دوم : آثار و بركات صلوات در عالم برزخ
تاءثیر صلوات در برزخ
213 - قبر و محل برآورده شدن حاجت 
تاجرى در بلخ دو پسر داشت . از جمله میراث او، سه تار مو، از موى مبارك حضرت رسول - صلى الله علیه و آله و سلم - بود. وقتى آن دو برادر خواستند كه میراث را تقسیم نمایند، هر یك ، یك موى را برداشتند.
برادر بزرگ گفت : آن موى دیگر را نصف مى كنیم ، و هر یك نصفى از آن را برمى داریم .
برادر كوچك گفت : قطع كردن موى مبارك حضرت ، از ادب دور است .
برادر بزرگ گفت : چون به قطع آن راضى نمى شوى ، آن را تو بردار و به ازاى آن ، مقدارى از مال به من بده .
برادر كوچك گفت : من هر دو تار موى مبارك را برمى دارم ، و تمام میراث را به تو مى دهم ، كه من را مویى از آن حضرت به جهانى مى ارزد.
برادر بزرگ راضى شد، موها را به برادر داد، و تمام ارثیه را برداشت .
آن صاحب دولت ، موها را در حقه پاكیزه قرار داده ، در گریبان جان نهاده ، و پیوسته آنها را بیرون مى آورد و مى بوسید، و بر رسول خدا - صلى الله علیه و آله - صلوات مى فرستاد.
مدتى نگذشت كه غبار ادبار بر صفحه روزگار برادر بزرگ نشست ، و اموالش ‍ تلف گشت . برادر كوچك ، را گل مراد از شاخسار اقبال شكفت ، و بر اقران و امثال برترى به هم رسانید. چون وفات نمود. یكى از اولیاى بلخ ، رسول خدا - صلى الله علیه و آله - را در خواب دید، و به او فرمود: به مردمان بگو كه هر كه را حاجتى باشد، به سر قبر فلان رفته ، دعا كند تا حاجتش برآورده شود. آن شخص عرض كرد: یا رسول الله ! سبب این كرامت چیست ؟
فرمود: در تعظیم موى من مبالغه نمود. و بسیار بر من صلوات مى فرستاد. لهذا در زمان حیات ، به خوشى گذرانید. و بعد از وفات ، قبر او محل استجابت دعا گردید.
214 - رفع عذاب قبر 
رسول خدا - صلى الله علیه و آله - فرمود:
هر كس در شب جمعه ، دو ركعت نماز به جاى آورد و در هر ركعت پنجاه مرتبه سوره اخلاص بخواند و بعد از نماز بخواند: اللهم صل على النبى العربى و آله . حق تعالى ، گناهان گذشته و آینده او را بیامرزد و چنان باشد كه گویا دوازده هزار مرتبه قرآن را ختم كرده است و حق تعالى ، او را از گرسنگى . تشنگى روز قیامت نگاه دارد و تمام حزن او را برطرف سازد و او را از ابلیس و لشكریانش نگاهدارى كند و هیچ گناهى بر او ننویسد و سكرات مرگ را بر او آسان گرداند.
و اگر در آن روز یا در آن شب بمیرد، شهید مرده باشد خدا عذاب قبر را از او بردارد و هر چه از خدا سؤ ال كند، به او عطا فرماید و نماز و روزه او را قبول فرماید و دعاى او را مستجاب سازد و ملك موت ، روح او را قبض نكند، تا آن كه رضوان ، ریحان بهشت را به نزد او آورد.
215 - برترین اعمال در برزخ 
ابو علقمه مى گوید:
پیامبر - صلى الله علیه و آله - بعد از نماز صبح رو به طرف ما كرد و فرمود: اصحاب من ! دیشب عمویم حمزه و برادرم جعفر (طیار) را در خواب دیدم به آن دو نزدیك شدم و گفتم : پدر و مادرم فدایتان ، كدام عمل را برتر یافتید؟
پاسخ دادند: پدر و مادر ما فدایت ، ما صلوات بر تو، تشنه را سیراب كردن و محبت على بن ابى طالب - علیه السلام - را برترین اعمال یافتیم .
216 - كرامت رسول الله در قبر 
شبلى ، با جمعى از مریدان ، به عزم حج روانه بادیه گردیدند. در اثناى راه ، یكى از مریدان را اجل موعود رسید. شبلى ، متحیر، در آن قالب بى جان مى نگریست و با خود، فكر تجهیز و دفن او مى كرد. ناگاه دید كه تمام جسمش ، در یك چشم به هم زدن ، سیاه و تیره گشت و هنوز یك ساعت نگذشته بود كه آن سیاهى به سفیدى مبدل شد.
شبلى از آن حال تعجب نموده ، آن مرید را در خواب دید، كه حله اى از حله هاى بهشت پوشیده ، و تاجى مزین به جواهر بر سر نهاده ، و خاتمى نورانى در انگشت كرده ، كه بر نگین آن نوشته است : هذا جزاء من صلى على محمد و آله - صلى الله علیه و آله
شبلى از او پرسید: سر آن سیاهى و سفیدى چه بود؟
جواب داد: سیاهى ، تیرگى معصیت بود. هنوز مرغ جانم ، كامل از قفس تن بیرون نرفته بود كه بدن من به خاطر گناه سیاه گردید. ناگاه صدر و بدر عالم و سید بنى آدم ، محمد - صلى الله علیه و آله - را دیدم كه آمد، و قدحى از آب در دست داشت ، و آن را بر من ریخت و به دست مبارك ، سیاهى معاصى را از من نشست ، و خلعت كرامت و خاتم سعادت به من بخشید.
من عرض كردم : یا رسول الله ! به خاطر كدام عمل مستحق این كرامت شدم ؟
فرمود: چون تو در دنیا عادت داشتى كه پیوسته بر من صلوات مى فرستادى ، من به آن سبب ، نظر عنایت از او دریغ نداشتم .
شبلى از خواب بیدار شد. گفت : بر من روشن گردید كه ظلمت گناه ، با لعمه درود بر حبیب خداوند - صلى الله علیه و آله - از بین مى رود.
217 - رفع عذاب از همه اهل قبرستان 
زنى دخترى داشت . آن دختر وفات نمود، مادرش او را در خواب دید كه به عذاب الیم و عقاب عظیم گرفتار است . با اندوه بسیار از خواب بیدار شد و ناله و زارى آغاز نمود، چند روز بر حال فرزند خود اشك مى بارید و مى نالید، تا آن كه بار دیگر، آن دختر را در خواب دید، خوشدل و شادمان و در روضه فردوس خرامان .
به او گفت : اى دختر! آن چه حال بود كه دیدم و این چه صورت است كه مشاهده مى كنم ؟
جواب داد: اى مادر! به جهت گناهان خود در عذاب بودم ، چنان كه دیدى . در این روزها، عزیزى از كنار مقبره ما گذشت و چند نوبت صلوات فرستاد و ثواب آن را به اهل گورستان بخشید حق تعالى به بركت صلوات ، عذاب از اهل آن قبرستان برداشت .
218 - چیره شدن ثواب صلوات بر گناهان 
كاتبى را بعد از وفات ، در خواب دیدند و حال او را جویا گشتند، جواب داد: گناهان مرا، با صلواتى كه بر نام پیغمبر صلى الله علیه و آله و سلم نوشته بودم ، سنجیدند، ثواب صلوات ، زیاده آمد و من را بخشیدند.
219 - فریادرسى صلوات در قبر 
شبلى نقل نموده است كه : من همسایه اى داشتم وفات نموده ، بعد از آن ، او را خواب دیدم ، از او پرسیدم : حق تعالى با توجه كرد؟
گفت : اى شیخ ! هول هاى بزرگ دیدم ، و رنج هاى عظیم كشیدم . از آن جمله به وقت سؤ ال منكر و نكیر، زبان من از كار باز ماند. با خود مى گفتم : واویلاه ، این عقوبت از كجا به من رسید؟ آخر من مسلمان بودم و بر دین اسلام مردم .
آن دو فرشته ، به عنف و غلظت ، از من جواب طلبیدند. ناگاه شخصى نیكو موى و خوش بوى آمد، میان من و ایشان حایل شد، و مرا تلقین كرد تا جواب ایشان را بر وجه صواب دادم ، از آن شخص پرسیدم : تو كیستى - خدا تو را رحمت كند - كه من را از این غصه خلاصى دادى ؟
گفت : من شخصى ام كه مخلوق شده ام از صلواتى كه تو بر پیغمبر - صلى الله علیه و آله - فرستادى ، و ماءمورم به آن كه در هر وقت و هر جا كه درمانى ، به فریاد تو رسم .
220 - نورانى شدن چهره در عالم برزخ 
ثورى مى گوید: یك سال در مراسم حج ، مردى را دیدم كه هنگام طواف تنها ذكر صلوات در را مى گوید. در وقوف عرفات هم فقط به این ذكر اكتفا مى كند، در مدینه نیز تنها ذكرش صلوات بود.
من به او گفتم : تو هم در مكه و هم در مدینه تنها ذكر صلوات بر محمد و آل طاهرینش بود، در عرفات كه جایگاه و روز ناله و زارى و طلب حاجت است هم ، تو همه چیز را گذاشتى و فقط صلوات فرستادى ، علت چیست ؟
او گفت : سال گذشته من به همراه پدرم به مكه آمدم ، در یكى از منازل ، پدرم بیمار شد و ما نتوانستیم به راه خود ادامه دهیم ، در همان جا خانه اى كرایه كرده و چراغى را روشن نمودم . سر پدرم در دامنم بود كه جان سپرد.
دیدم كه اندك اندك چهره اش سیاه گشت . ترسیدم ، سرش را بر زمین گذاشتم و كنارش نشستم و از رسوایى فردا در مقابل مردم گریه مى كردم . در همین حال خوابم برد.
مردى زیبا، خوش بو و خوش پوش با عمامه سفیدى وارد شد. روپوش ‍ پدرم را برداشت ، دستى بر صورتش كشید كه بر اثر آن رنگ چهره پدرم سپید و نورانى گشت . من حیرت زده از او پرسیدم : تو كه هستى كه خدا از بركت وجود تو غم مرا برطرف ساخت ؟
فرمود: من صاحب قرآن ، محمد بن عبدالله پیامبر آخر زمانم . بدان و آگاه باش كه پدرت نافرمانى خدا را مى كرد و پیرو هواى نفس بود؛ اما چون پیوسته بر من صلوات مى فرستاد، در این ساعت كه تیرگى و تاریكى گناه او را در بر گرفت من به دادش رسیدم .
او این را گفت و از نظر من غایب گشت .
من از خواب برخاستم و دیدم كه چهره پدرم مانند ماه شب چهارده مى درخشد. از آن روز به بعد بود كه فایده صلوات را فهمیدم ، تسبیح و دعا را رها كرده و در هر حال و پیوسته صلوات مى فرستم . (91)
221 - كرامت صلوات در برزخ 
فضل كندى را بعد از وفات ، در خواب دیدند: و از او پرسیدند: حق تعالى با تو چه كرد؟
گفت : من را بخشید و گرامى داشت ، به عملى كه از این دو انگشت من - یعنى سبابه و ابهام - صادر شده بود.
گفتند: از آنها چه عمل آمد كه سبب كرامت تو گردید؟
گفت : بسیار نوشتن صلى الله علیه و آله و سلم .
222 - نورى در قبر 
رسول خدا - صلى الله علیه و آله - فرمود:
الصلاة على نور فى القبر؛
صلوات بر من ، نورى در قبر است .
223 - ایمنى از تلخى جان كندن 
فرد صالحى به عیادت بیمارى رفت ، او آخرین لحظات زندگانى اش را مى گذرانید، به او گفت : دوست من ! آیا جان كندن تلخ است ؟
بیمار گفت : من جز شیرینى و خوبى نمى بینم ، و هیچ گونه تلخیى را حس ‍ نمى كنم .
آن شخص صالح متعجب شد؛ زیرا او مى دانست كه دل كندن از این دنیا و جان دادن بسیار ناگوار و تلخ است .
شخص بیمار چون تعجب او را دید، به او گفت : تعجب مكن ؛ زیرا من حدیثى از پیامبر (ص ) شنیده بودم كه : هر كس زیاد بر من صلوات بفرستید، از تلخى جان دادن در امان است . از آن پس من به فرستادن صلوات مداومت نمودم و بسیار صلوات فرستادم . اینك تو علت جان دادن راحت مرا فهمیدى . (92)
224 - هنگام جان دادن 
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمودند:
هر كس بر من صلوات زیاد بفرستد، از تلخى مرگ و جان كندن ایمن گردد.
فصل سوم : آثار و بركات صلوات در قیامت
بخش اول : جایگاه ذاكر صلوات در قیامت
225 - روز جمعه در قیامت 
از حضرت امام جعفر صادق - علیه السلام - روایت شده است كه : در روز قیامت حق تعالى ، روزها را مبعوث مى گرداند به صورتى كه خلایق بدانند كه آنها ایامند؛ و روز جمعه پیش از همه مى باشد، مانند عروسى یا جمال و كمال كه او را براى مردى صاحب دین و مال مى برند. مى آید و بر در بهشت مى ایستد، سایر روزها در عقب او مى ایستند، و شهادت مى دهند، و آن شفاعت مى كند براى گروهى كه صلوات فرستاده اند بر محمد و آل محمد - علیهم السلام - و غیر این گروه را شفاعت نمى كند.
كسى عرض كرد: صلوات بسیار، چه قدر است ؟ و چه وقت بهتر است ؟
فرمود: صد مرتبه ، و بعد از نماز عصر.
پرسید: چگونه صلوات فرستم ؟
فرمود: مى گویى : اللهم صل على محمد و آل محمد و عجل فرجهم .
226 - نزدیك ترین افراد به پیامبر در قیامت 
رسول اكرم - صلى الله علیه و آله - فرمود:
ان اءولى الناس بى یوم القیامة اءكثرهم على صلاة ؛
نزدیك ترین شخص به من در فرداى قیامت كسى است كه صلوات بیشترى بر من فرستاده باشد.
227 - گشایش هفتاد حاجت اخروى 
معاویة بن عمار گوید:
امام صادق - علیه السلام - فرمود:
هر كس در یك روز، صد بار رب صل على محمد و اءهل بیته بگوید، خداوند یك صد حاجت او را برآورد و سى حاجت از آنها براى دنیا و هفتاد براى آخرت . (93)
228 - نور در قیامت 
پیغمبر اكرم - صلى الله علیه و آله - فرمود:
هر كس بر من یك بار صلوات فرستد، خداى تبارك و تعالى در روز قیامت بر بالاى سر و جانب راست و چپ و بر بالا و پایین و در همه اعضاء و جوارح او نور مى دهد. (94)
229 - روا شدن سى حاجت آخرت 
رسول خدا - صلى الله علیه و آله - فرموده است :
من صلى على یوم الجمعة مائة مرة قضى الله له ستین حاجة : ثلاثون منها للدنیا و ثلاثون للآخرة ؛
هر كس روز جمعه صد بار بر من صلوات فرستد، خداوند شصت حاجت او را روا كند، سى حاجت براى دنیا و سى حاجت براى آخرت .
230 - زیر عرش الهى 
از پیغمبر اكرم صلى الله علیه و آله و سلم روایت شده است كه فرمودند:
سه كس در روز رستاخیز آن روزى كه سایه اى جز سایه خداوند نخواهد بود در زیر عرش الهى خواهند بود.
عرض شد: یا رسول الله ! آنها چه كسانى هستند؟
فرمود: آن كس كه اندوه غمزده اى از امت مرا بر طرف سازد و كسى كه سنت مرا زنده نماید و آن كس كه فراوان بر من درود فرستد. (95)
بخش دوم : سنگینى صلوات در ترازوى اعمال
231 - صلوات در ماه رمضان 
رسول خدا - صلى الله علیه و آله - در ضمن خطبه اى كه در فضیلت ماه رمضان خوانده ، فرمود: هر كس در این ماه ، بر من صلوات فرستد، حق تعالى ترازوى اعمال او را سنگین مى كند، در روزى كه ترازوى اعمال سبك باشد.
232 - سنگین ترین عمل در قیامت 
امام باقر - علیه السلام - و امام صادق - علیه السلام - فرمودند:
اءثقل ما یوضع فى المیزان یوم القیامة الصلاة على محمد و على اءهل بیته ؛
سنگین ترین عملى كه روز قیامت در ترازوى (اعمال ) گذاشته مى شود، درود بر محمد و اهل بیت اوست .
233 - سنگینى حسنات 
رسول خدا - صلى الله علیه و آله - فرموده :
اءنا عند المیزان یوم القیامة ، فمن ثقلت سیئاته على حسناته جئت بالصلاة على حتى اءثقل بها حسناته ؛
من در قیامت نزد میزان اعمال مى باشم ، هر كس كفه گناهانش افزون تر از حسناتش شود، آن صلوات هایى را كه بر من فرستاده بیاورم و بر حسناتش ‍ بیفزایم تا بر گناهانش فزون آید.
234 - افضل اعمال در قیامت 
امام صادق - علیه السلام - فرمود:
ما من عمل افضل یوم القیمة من الصلوة على محمد و آل محمد ؛
در قیامت هیچ عملى برتر و گرامى تر از صلوات بر محمد و آل او نیست . (96)
235 - ذخیره شدن صلوات براى قیامت 
هر مؤ منى ، پنج ملك موكل دارد:
یكى ؛ در پیش روى او كه شیطان را از او دور مى گرداند.
دوم ؛ در عقب سر او، كه آفات آسمان را از او باز مى دارد.
سوم ؛ در طرف راست او، كه حسنات او را مى نویسد.
چهارم ؛ در طرف چپ او كه سیئات او را مى نویسد.
پنجم ؛ در ناصیه او كه او را حافظ مى گویند و هر صلواتى كه آن مؤ من در شب مى فرستد، آن ملك او را نگاه مى دارد، تا به وقت طلوع آفتاب ؛ و در آن وقت مى رود، و باز به جهت حفظ صلوات روز مى آید. و رفتن آن فرشته براى آن است كه مى رود به نزد مرقد مطهر سید كاینات - علیه و آله الصلوات - و در برابر قبر او مى ایستد، و مى گوید: السلام علیك یا رسول الله ، فلان بن فلان ، در این شب یا در این روز، بر تو چندین صلوات فرستاد.
حق سبحانه و تعالى مى فرماید: بر آن بنده باد صلوات .
و مى فرماید: من صلوات آن بنده را در ابر سفید نورانى گذاشته ، در ركنى از اركان عرش بسپارند؛ و آن صلوات ، در حجاب عزت محفوظ مى ماند، تا روز قیامت . پس وقتى كه عمل بنده را مى سنجند، حق تعالى مى فرماید كه آن صلوات را بیاورند و در كفه حسنات آن بنده بگذارند تا سنگین شود.
236 - سنگین ترین اعمال در میزان 
امام باقر یا امام صادق - علیه السلام - فرمودند: ما فى المیزان شى ء اءثقل من الصلاة على محمد و آل محمد و ان الرجل لتواضع اءعماله فى المیزان فیمیل به فیخرج الصلاة علیه فیضعها فى میزانه فیرجح (به ) ؛ در میزان ، چیزى سنگین تر از صلوات بر محمد و آل محمد نیست ، و به راستى مردى باشد كه اعمالش را در میزان گذارند و سبك آید و ثواب صلوات او درآید و آن را در میزان او نهند و سنگین گردد بچرخد و به سود او.
بخش سوم : مجوز عبور از صراط
237 - راهنماى عبور از صراط 
از عبدالله بن سمره روایت است كه :
روزى رسول خدا - صلى الله علیه و آله - از حجره طاهره بیرون آمد و فرمود: شب گذشته ، عجب خوابى عجیب دیدم . مردى از امت خود را دیدم كه از صراط مى گذشت و هر لحظه مى لرزید، و در هر قدم مى لغزید. پس دیدم كه صلواتى بر من فرستاده بود، آمد و دست او را گرفت ، و به سلامت او را از صراط گذرانید.
238 - نور بالاى صراط 
از پیغمبر گرامى اسلام - صلى الله علیه و آله - روایت شده است كه :
اءكثروا الصلوة على فان الصلوة على نور فى القبر و نور على صراط و نور فى الجنة ؛
بر من بسیار درود بفرستید؛ چرا كه درود فرستادن بر من ، براى درود فرستنده نورى است در قبر و نورى است بالاى صراط و نورى است در بهشت .
239 - نورى در صراط 
رسول خدا - صلى الله علیه و آله - فرمودند:
الصلاة على نور على الصراط؛ درود فرستادن بر من ، نورى است بر روى صراط.
بخش چهارم : شفاعت پیامبر از صلوات فرستنده
240 - روز قیامت شفیع توام 
مردى از اهل مرو گفت :
من ، در صلوات فرستادن بر سید كاینات و خلاصه موجودات - علیه و آله افضل الصلوات - سستى مى ورزیدم ؛ و در آن باب ، اهتمام نكرده ، تغافل مى نمودم ؛ تا آن كه شبى آن حضرت را خواب دیدم ، و به من هیچ التفات نفرمود؛ بلكه از هر جانب كه مى رفتم اعراض مى نمود، چنان كه گویا از من ناخشنود بود.
من عرض رسانیدم كه : یا رسول الله ! چرا به نظر التفات در من نمى نگرى ، و روى مبارك از من مى گردانى ؟
فرمود: من تو را نمى شناسم ؛ به تو، چه التفات كنم ؟
عرض كردم : من ، یكى از امت شمایم ، و از علماء شنیده ام كه پیغمبران امت خود را بهتر مى شناسد، از پدر، فرزند خود را.
فرمود: معرفت من نسبت به امتم ، به قدر فرستادن صلوات ایشان است بر من . و چون تو من را به صلوات یاد نمى كنى ، من چگونه تو را بشناسم و به چه صورت ، از تو خشنود باشم ؟
من از خواب بیدار شدم ، و بر خود لازم گردانیدم ، كه هر روز صد بار صلوات فرستم ، و حق تعالى من را توفیق قیام آن عطا نمود. و بعد از مدتى ، باز آن حضرت را در خواب دیدم ، و به من التفات بسیار نموده ، فرمود: اكنون تو را مى شناسم ، و از تو خشنودم ، و روز قیامت ، شفیع تو خواهم بود.
241 - شفاعت پیامبر در روز قیامت 
رسول خدا - صلى الله علیه و آله - فرمود:
كسى كه بگوید: اللهم صل على محمد و على آل محمد كما صلیت على ابراهیم و على آل ابراهیم ، و بارك على محمد و على آل محمد كما باركت على ابراهیم ، و ترحم على محمد و على آل محمد كما ترحمت على ابراهیم و على آل ابراهیم شهدت له یوم القیامة بالشهادة و شفعت له ؛
بار خدایا! بر محمد و آل محمد - صلى الله علیه و آله - صلوات و درود فرست چنان كه بر ابراهیم و آل ابراهیم - علیه السلام - فرستادى ، و بر محمد و آل محمد - صلى الله علیه و آله - رحم كن ، چنان كه بر ابراهیم و آل ابراهیم - علیه السلام - رحم كردى ؛ من در روز قیامت براى او شهادت مى دهم و از او شفاعت مى كنم .
242 - واجب شدن شفاعت 
رسول اكرم - صلى الله علیه و آله - در وصیت خود به امیر المؤ منین على - علیه السلام - فرمود: یا على ! هر كس بر من ، هر روز و هر شب صلوات فرستد، شفاعتم بر او واجب مى شود؛ اگر چه گناهش از گناهان بزرگ باشد. (97)
243 - شفاعت هزار پیامبر 
از رسول اكرم - صلى الله علیه و آله - نقل شده :
هر كه در شب جمعه ، دو ركعت نماز به جاى آورد و در هر ركعت ، بعد از حمد ده مرتبه آیة الكرسى ، و بیست و پنج مرتبه قل هو الله احد بخواند؛ و بعد از نماز، هزار مرتبه بگوید: اللهم صل على النبى الامى و آله .
حق تعالى شفاعت هزار پیغمبر به او عطا فرماید، و ثواب ده حج و ده عمره براى او بنویسد، و قصرى در بهشت به او عطا فرماید، كه از بزرگ ترین شهرهاى دنیا وسیع تر باشد.
بخش پنجم : محافظت از آتش جهنم
244 - محافظت از گرماى دوزخ 
امام صادق - علیه السلام - به صباح بن سبابه فرمود:
مى خواهى به تو چیزى را یاد دهم كه روى تو را از گرمى آتش جهنم نگاه دارد؟
راوى عرض كرد: بلى .
فرمود:
بعد از نماز صبح ، صد مرتبه بگو: اللهم صل على محمد و آل محمد حق تعالى صورت تو را از آتش جهنم حفظ مى كند.
ایضا در همان كتاب از حضرت امام موسى - علیه السلام - روایت كرده است :
هر كه بعد از نماز تسبیح - یعنى نماز جعفر طیار - و بعد از نماز مغرب ، پیش از آن كه پاها را بگرداند و با كسى تكلم نماید، بگوید:
ان الله و ملائكته یصلون على النبى یا ایها الذین آمنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما. اللهم صل على محمد النبى و ذریته ، حق تعالى صد حاجت او را برآورد، هفتاد در دنیا، و سى در آخرت .
راوى مى گوید من عرضه كردم : معنى صلوات خدا و صلوات ملایكه یعنى چه ؟
فرمود: تزكیه است از ایشان براى آن حضرت . و صلوات مؤ منان دعا است براى آن جناب .
245 - رهایى از جهنم 
از امام محمد باقر - علیه السلام - روایت كرده اند كه :
بنده در آتش ، هفتاد خریف مى ماند. و هر خریفى ، هفتاد سال است .
پس از خدا سؤ ال مى كند به حق محمد و اهل بیت آن حضرت - علیهم السلام - كه بر او رحم نماید.
پس از جانب حق تعالى وحى مى رسد به جبرییل - علیه السلام - كه : فرو رو به سوى بنده من ، و او را بیرون آور.
جبرییل مى گوید: پروردگارا! چگونه براى من میسر است كه داخل آتش ‍ شوم ؟
خطاب مى رسد: من امر نموده ام كه بر تو سرد و سلامت باشد.
عرض مى كند: آن بنده در كجا است ؟
مى فرماید: در چاهى است از سجین ؟
جبرییل نزد آن بنده مى آید و مى بیند كه روى آن بنده ، با قدمش به هم بسته است . پس بیرون مى آورد او را.
حق تعالى به آن بنده خطاب مى كند: اى بنده من ! چه قدر بود مكث تو در آتش ؟ آن بنده مى گوید: نمى دانم .
خطاب مى رسد: به عزت و جلال خودم قسم ، كه اگر تو به آن نحو از من سؤ ال نمى كردى ، هر آینه خوارى تو در آتش به طول مى انجامید؛ و لكن من بر خود لازم گردانیده ام كه هر كه از من سئوال نماید به حق محمد و اهل بیت او - علیهم السلام -، گناهان او را كه در میان من و او است بیامرزم و امروز تو را آمرزیدم .
246 - محافظت از آتش دوزخ 
امام صادق - علیه السلام - فرمودند:
هر كه بعد از نماز صبح پیش از آن كه تكلم كند بگوید: رب صل على محمد و اهل بیته ؛ پروردگارا! رحمت فرست بر محمد و اهل بیت او. حق تعالى روى او را از آتش جهنم نگاه دارد.
247 - راحتى مرگ 
براى فرستنده صلوات راحتى مرگ و هول و عطش روز قیامت نیست .
248 - تزویج حورالعین 
از امیر المؤ منین على - علیه السلام - روایت شده است كه :
وقتى بنده از نماز فارغ مى شود، باید بر رسول خدا - صلى الله علیه و آله - صلوات بفرستد. از خدا سؤ ال نماید بهشت را، و پناه برد به خدا از آتش و سؤ ال نماید كه به حور عین تزویج نماید؛ زیرا هر كس بر رسول خدا - صلى الله علیه و آله - صلوات بفرستد، دعاى او بالا مى رود و هر كه از خدا بهشت را بخواهد، بهشت مى گوید:
خداوندا! عطا كن به بنده خودت ، از آن چه به تو پناه برد از آن . و چون حوریان را از خدا بخواهد، آنها مى گویند كه : خدایا! عطا كن بنده خودت را، آن چه را خواست .
249 - رفع عطش قیامت 
حق تعالى وحى كرد به حضرت موسى - على نبینا و آله و علیه السلام - كه : اى موسى ! دوست دارى كه عطش قیامت تو را در نیابد و در مواقف آن روز تشنه نباشى ؟
عرض كرد: بلى ، اى پروردگار عالمیان !
خطاب رسید: امروز، در دنیا بر حبیب من صلوات فرست ، تا فردا از تشنگى قیامت ایمن باشى .
250 - مانع آتش جهنم 
امام صادق - علیه السلام به مصباح بن سبابه فرمود: آیا دعایى به تو بیاموزم كه روى تو را از آتش جهنم حفظ كند؟
گوید: عرض كردم : آرى .
فرمود: پس از دمیدن سپیده صبح صد بار بگو: اللهم صل على محمد و آل محمد خداوند روى تو را از حرارت آتش جهنم دوزخ در امان دارد.
251 - مانع ورود به آتش 
از رسول گرامى خدا صلى الله علیه و آله روایت شده است كه فرمودند:
لن یلج النار من صلى على و من نسى الصلواة على فقد اءخطاء طریق الجنة ؛ آن كس كه بر من درود بفرستد، داخل آتش نخواهد گردید و هر كس درود فرستادن بر من را فراموش كند، از راه بهشت به خطا خواهد رفت .
بخش ششم : مقام و منزلت صلوات فرستنده در بهشت
252 - دوست پیامبر در بهشت اعلى 
امام رضا - علیه السلام - فرمودند:
یكى از اسرار آل محمد در صلوات بر پیامبر و آل او، این صلوات است :
اللهم صل على محمد و آل محمد فى الاءولین و صل على محمد و آل محمد فى الآخرین و صل على محمد و آل محمد فى الملاء الاءعلى و صل على محمد و آل محمد فى المرسلین . اللهم اعط محمدا الوسیلة و الشرف و الفضیلة و الدرجة الكبیرة . اللهم انى آمنت بمحمد و لم اره فلا تحرمنى یوم القیامة رؤ یته و ارزقنى صحبته و توفنى على ملته واسقنى من حوضه مشربا رویا سائغا هنیئا لا اظماء بعده ابدا انك على كل شى ء قدیر اءللهم كما آمنت بمحمد و لم اءره فعرفنى فى الجنان وجهه اءللهم بلغ روح محمد عنى تحیة كثیرة و سلاما ؛
همانا كسى كه سه بار در بامداد و سه بار در شب با این ذكر صلوات بفرستد، گناهانش از بین رفته و خطاهایش محو مى گردد؛ سرورش دوام یافته و دعایش مستجاب مى شود؛ به آرزویش رسیده و رزقش زیاد مى گردد، در مقابل دشمنش یارى گردیده ، اسباب همه خیرها برایش مهیا شده و از دوستان پیامبر در بهشت هاى اعلى قرار داده مى شود. (98)
253 - درجات صلوات فرستاده بر پیامبر 
رسول خدا - صلى الله علیه و آله - فرمود:
در روز قیامت ، اول كسى كه حله بهشت پوشد، پدر من ابراهیم - علیه السلام - است ، و كرسى بر طرف راست عرش نهند، و او را بر آن نشانند و بعد از آن مرا حله پوشانند، و امیر المؤ منین على بن ابى طالب - صلوات الله و سلامه علیه - در پیش روى من بایستد، و تمام امت در عقب سر من بایستند - با تفاوت درجات - و هر بنده اى كه در عقب هر نماز فریضه ، ده مرتبه بر من و آل من صلوات فرستد، او را نزد من جاى دهند و مرا ببیند و من او را ببینم و روى او - مانند شب چهارده - تابان باشد. (99)
254 - اعطاى هفتاد هزار قصر بهشتى 
هر كه در شب جمعه یا روز جمعه ، یا شب پنج شنبه یا روز پنج شنبه ، یا شب دوشنبه یا روز دوشنبه ، چهار ركعت نماز به جاى آورد، به دو سلام ؛ و در هر ركعت ، هفت مرتبه سوره فاتحه و یك مرتبه سوره انا انزلناه بخواند و بعد از نماز، صد مرتبه بگوید:
اللهم صل على محمد و آل محمد
و صد مرتبه بگوید: اللهم صل على جبرئیل .
حق تعالى به او هفتاد هزار قصر عطا فرماید كه در هر قصرى ، هفتاد هزار خانه باشد و در هر خانه ، هفتاد هزار جاریه باشد.
255 - تحفه اى در بهشت 
شخصى از پیامبر پرسید: صلوات فرستادن امت ، ارسال تحفه اى است به نزد شما، آیا از جانب شما تحفه اى براى ایشان خواهد بود؟
آن حضرت فرمود:
امروز، صلوات امت بر من ، تحفه اى است از ایشان براى من ؛ و فردا، تحفه من براى ایشان ، در بهشت خواهد بود.
256 - نوشیدن شراب سلسبیل 
رسول خدا - صلى الله علیه و آله و سلم - فرمود:
هر كه بر من صد بار صلوات فرستد، حق تعالى ، بر وى هزار بار صلوات فرستد و اگر هزار بار بر من صلوات فرستد، حق تعالى او را از فضل خود، ثواب ده هزار ركعت نماز عطا فرماید و بیاشامد و او را در حظیره قدس از شراب سلسبیل .
257 - صلوات امیر المؤ منین در روز جمعه 
از امیر المؤ منین على - علیه السلام - روایت است كه :
هر كه هر روز سه بار، و در روز جمعه صد بار بگوید:
صلوات الله و ملائكته و انبیائه و رسله و حملة عرشه و جمیع خلقه على سیدنا محمد و آله و علیهم السلام و رحمة الله و بركاته .
صلوات فرستنده خواهد بود به صلوات تمام خلایق ، و در روز قیامت ، در زمره خواص آن حضرت ، مبعوث گردید. و آن حضرت ، دست او را گرفته ، با خود، داخل بهشت خواهد كرد.
258 - به جاى آوردن حق نعمت بهشت 
در كتاب ازهار - كه از كتب عامه است - مذكور است :
هر كه هر روز، سه بار بگوید:
اللهم صل على محمد و آل محمد و سلم و اجزه عنا خیر الجزاء.
حق نعمت بهشت را به جاى آورده خواهد بود. و رسول خدا صلى الله علیه و آله از او عذرخواهى نمود. و از حق تعالى ، رفعت درجه او را سؤ ال خواهد فرمود.(100)
259 شرط ورود به بهشت 
رسول اكرم - صلى الله علیه و آله فرموده است :
من كان آخر كلامه الصلوة على و على على دخل الجنة
هر كه آخرین سخنش به هنگام مرگ صلوات بر من و على علیهما السلام - باشد، داخل بهشت مى گردد.
260 درخت محبوبه در بهشت 
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:
بهشت ، درختى است كه آن رامحبوبه گویند. میوه آن درخت از انار، كوچك تر، و از سیب بزرگ تر؛ و سفیدتر از شیر و شیرین تر از عسل و نرم تر از مسكه ، و از آن میوه نمى خورد، مگر كسى كه هر روز مداومت نماید به گفتن : اللهم صلى على محمد و آل محمد و سلم
261 - رضایت خداوند 
رسول الله صلى الله علیه و آله فرمود:
من سره ان یلقى الله غدا راضیا فلیكثر الصلاة على
هر كه خوشحال مى شود كه فرداى قیامت خدا را دیدار كند در حالى كه از او راضى و خشنود باشد، پس بسیار بر من صلوات و درود فرستد.
262 مژده بهشت 
رسول خدا - صلى الله علیه و آله - فرمودند:
هر كس هزار بار بر من صلوات بفرستد، نمیرد تا مژده بهشت گیرد. و در رساله جمعه شهید ثانى این اثر را براى هزار بار صلوات در روز جمعه آورده .
263 از رفیقان پیامبر در بهشت 
امام صادق علیه السلام فرمود: هر كس این صلوات را بر رسول خدا صلى الله علیه و آله - فرستد، گناهانش محو مى گردد و بر دشمنانش پیروز شود و روزى او زیاد گردد و در بهشت از رفقاى حضرت ختمى مرتبت محمد - صلى الله علیه و آله خواهد بود.
اللهم صل على محمد و آل محمد حتى لا یبقى صلوة اللهم بارك على محمد و آل محمد حتى لا یبقى بركة اللهم و سلم على محمد و آل محمد حتى لا یبقى سلام و ارحم محمدا حتى لا یبقى رحمة .
264 اعمال دیگر 
سید در اقبال و مصباح الزایر به سند از پیغمبر - صلى الله علیه و آله - روایت كرده هر كس شب هفتم رجب چهار ركعت نماز بخواند با حمد یك بار و توحید و معوذتین سه بار و پس از فراغ ده بار صلوات بر پیغمبر صلى الله علیه و آله - فرستد و ده بار تسبیح بخواند، خدایش زیر عرش جاى دهد، تا فرموده و از دنیا نرود تا جایش را در بهشت بیند.
عمل دیگر: و در آن دو از پیغمبر - صلى الله علیه و آله - آورده كه هر كس ‍ شب نیمه شعبان خوب خود را طاهر كند و دو جامه پاكیزه پوشد نماز عشاء را بخواند و آن گاه دو ركعت نماز بخواند، در ركعت یكم حمد و سه آیه از اول سوره بقره و آیة الكرسى و سه آیه آخر آن ، و در دوم حمد یك بار و معوذتین هفت بار و توحید هفت بار و سلام گوید و پس از آن چهار ركعت نماز بخواند و در ركعت یكم یس و در دوم حم دخان در سوم الم سجده در چهارم تبارك و آن گاه صد ركعت نماز بخواند، در هر ركعت یك بار حمد و ده بار توحید خدا سه حاجتش را روا كند یا در دنیا و یا در آخرت و آن گاه اگر از خدا خواهد كه همان شب من را خواب بیند مى بیند.(101)



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: مجید | تاريخ: دو شنبه 2 اسفند 1389برچسب:آثار و بركات صلوات در دنیا, برزخ و قیامت, | موضوع: <-CategoryName-> |